AJAL MAKIN HAMPIR

Monday 10 August 2009

Kumpulan Yahudi bina tugu Heikal Sulaiman dekat Masjidil Aqsa.


Isnin, 10/08/2009 – Beberapa kumpulan Yahudi disertai oleh beberapa rabi dan pengikut sebuah biara Yahudi membina sebuah tugu besar bagi Heikal Sulaiman di atas binaan sebuah kuil Taurat yang baru berdekatan dengan Masjidil Aqsa di bandar al-Quds.


Yayasan Wakaf dan Warisan al-Aqsa berkata dalam satu kenyataan pada hari Khamis (6/8) yang diterima oleh Pusat Media Palestin bahawa tugu Zionis itu terletak hanya beberapa meter sahaja daripada Masjidil Aqsa dan dinding al-Buraq dari sebelah Barat. Ia juga menganjur ke arah masjid tersebut secara jelas dan seolah-olah disengajakan.

Yayasan itu juga menarik perhatian bahawa bangunan baru itu digunakan sebagai pusat lawatan bagi para pelawat dan orang ramai untuk menghubungkan mereka dengan apa yang dinamakan sebagai ‘heikal’ (kuil) Sulaiman dengan menganggap bahawa tugu itu sebagai satu lagi langkah yang dilakukan oleh beberapa kumpulan Yahudi untuk menyegerakan pembinaan heikal ketiga yang didakwa wujud di bawah Masjidil Aqsa yang diberkati itu.

sumber : http://www.palestin e-info.info/ ar/

No comments:

Post a Comment